Korai jazz

A legelső könnyen hozzáférhető jazz felvételek a 20-as és a korai 30-as években készültek. A korszak messze legfontosabb egyénisége Louis Armstrong trombitás és énekes ("Pops", "Satchmo") volt. Játszott a Hot Five, és a Hot Seven nevű együttesekben, bármi, amit találsz tőlük, meghallgatandó! A zenét, amit ők, és kortársaik játszottak, gyakran New Orleans jazz-nek, vagy Dixieland-nek szokás nevezni. Ismertetőjele a kollektív rögtönzés, vagyis mindegyik előadó egyszerre improvizál dallamsorokat, a szám harmóniai keretein belül. Louis-nak köszönhetjük a "scat" (blabla) feltalálását, vagyis amikor az énekes értelmetlen szótagokkal dallamot improvizál. Megemlítendő még New Orleans jazz / Dixieland előadóként Johnny Dodds klarinétos, Sidney Bechet szopránszaxofonos, King Oliver trombitás és Kid Ory pozanos is.

A korszak többi népszerű stílusai különféle zongorás jazz-ek voltak, például a ragtime, a harlem stride és a boogie-woogie. Ezek egymástól jelentősen különböznek, de mindháromban közös karakteres vonás a ritmikus balkezes, és a gyors, telt jobbkezes játék. Scott Joplin és Jelly Roll Morton voltak a korai úttörői a ragtime zenének. Az ugráló balkezes játékmódot (basszushang, akkord, basszushang, akkord) Fats Waller, Willie "The Lion" Smith és James P. Johnson tette népszerűvé. Ezt fejlesztette boogie-woogie gyorsabb mozgású balkezes játékává Albert Ammonds és Meade Lux Lewis. Különösen ismert volt balkezes játékáról Earl "Fatha" Hines zongorista, aki nem játszotta ki a teljes akkordokat vagy arpeggiókat, ehelyett fúvós hangszerekhez hasonló dallamsorokat játszott. Azóta ez a játékmód általánossá vált. Art Tatumot sokan tartják minden idők legnagyobb zongoristájának. Őt mindenképpen a legtehetségesebbek közé kell sorolni, aki harmóniajátékával lefektette az alapköveket az utána következőknek. Néha őt nevezik meg a bebop előfutáraként.



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151