Előszó

Ez az olvasókönyv eredetileg úgy indult, hogy a rec.music.bluenote newsgroup-ban, a kezdő rögtönzők által feltett gyakori kérdéseket és válaszokat összegyûjtöttem. A szöveg összeállítása közben kibővült egy jóval átfogóbb tanulmánnyá, és így reményeim szerint alkalmas a jazz improvizációt önállóan tanulni vágyók számára, kezdõ anyagnak.

Ahogy kibővítettem az egyszerű kérdés-válasz listát a mostani formájává, az egyik célom az volt, hogy hasznos legyen olyan embereknek is, akik nem akarnak jazz-zenészek lenni, csak szeretnék jobban megérteni a zenét. Néhányan nem is akarják tudni, mitől zene a zene, mint ahogy egy kolbász eredetét sem mindig érdemes firtatni. De én őszintén hiszem, hogy a zene élvezeti értékét majdnem mindig növeli, ha értjük is azt.

Ebben az írásban feltételezem, hogy már van némi ismereted a zenei alapfogalmakról, és a kottáról, de nem kell több, mint ami (remélhetőleg) az általános iskolában rád ragadt. Erre alapozva fokozatosan belemászunk majd a magasabb fokú elméletbe is. Ez az információmennyiség bizonyára ijesztő hatást kelthet azokban, akik a zenét csak hallgatni akarják. De én úgy hiszem, a tanulmányozás nekik is megéri a fáradtságot.

Könnyen lehetne több száz oldalt is írni erről a témáról, alátámasztva tonnányi lekottázott zenei példával, és lejegyzett szólóval. Csakhogy nem állt szándékomban megalkotni a Nagy Amerikai "Hogyan játsszunk jazz-t" kódexet (erről lásd lejjebb a CD-ROM-ról szóló részt). Vedd inkább ezt az írást egy bevezetésnek a témába, vagy egy átfogó felmérésnek, ami alapján más könyvekből tudsz válogatni. Véleményem szerint a jazz-rögtönzést nem lehet megérteni vagy kitanulni, ha nem éled bele magad a jazz múltjába, ezért is tettem be a történelmi áttekintést. De ismétlem, az én értekezésem csak felületes, és csak egy kiindulópont.

Egyesek azt mondhatják, hogy e könyv olvasása helyett inkább áttanulmányoznak külön egy-egy zenetörténelmi, és zeneelméleti irományt. Talán igazuk lehet. Ugyanakkor ez a kézikönyv megpróbálja e témákat összekapcsolni olyan módon, amit két külön szöveggel nem lehet megtenni, és így egy szélesebb ismeretanyagot ad arról, hogy mi is az a jazz rögtönzés. Ezenkívül kevésbé pedáns megközelítéssel próbálkozik a többi hasonló íráshoz képest. Ahelyett, hogy megmutatná, hogyan játszd a megfelelő hangokat, arra bátorít, hogy találd meg a saját "véleményedet". Azt gondolom, hogy az e könyvben tárgyalt történelem, elmélet és technikák nagyot léptethetnek elõre azon az úton, mely a jazz színfalai mögé vezet. De ahhoz nem lesz feltétlenül elég, hogy reprodukáld is azt, illetve hogy teljesen ki tudd vesézni a témát. Ha ez a könyv bárkit is a jó irányba mozdít, részletesebb anyagok elolvasására késztet, vagy arra, hogy az illető elmenjen és vegyen egy-két órát, a célját elérte.

E könyv tisztán csak szövegből áll, mivel még a Web-korszak elején készült, amikor még nem lehetett a hálón hangot és képeket alkalmazni. Ez nem túl szerencsés, mert így nehezebben érthetők az akkordokról, a skálákról, és a felrakásokról szóló részek. Emiatt a szöveg kissé száraz szakmai értekezésnek tűnik, pedig egy ilyen szabad és kreatív művészeti forma nem ezt érdemli. Legjobban a középiskolai vagy egyetemi tanulóknak lehetne célozni az anyagot, akik nem hajlamosak annyira leragadni a technikai részleteknél. A zenei példákkal kétségtelenül jobban elő tudnám adni a mondandómat, ami most esetleg elvész a szavak erdejében. Azt is hiszem, hogy az unalmasabb magyarázatokhoz példákat fűzve érdekesebb lehetne e könyv. Valamit tettem is ennek érdekében, megjelentettem a könyv kinyomtatott (angol nyelvű) változatát A Whole Approach To Jazz Improvisation címmel.

Nekifogtam a könyv multimédiás CD-ROM változatának is, aminek a címe A Jazz Improvisation Almanac lesz, ebben lesz majd hypertext, képek és hang is. Ezenkívül alaposan ki lesz bővítve, valószínűleg kb. háromszor ennyi szöveg lesz, plusz annyi példa, amennyit csak győzök betenni. Azonban ezt a tervet egyelőre félretettem, mert úgy tűnik, túl nagy fába vágtam a fejszémet. Itt megtekintheted, mi van ebből készen (elég kevés).

Bárki, akit érdekelne a CD-ROM projectben való részvétel, írjon! Ha bárkinek bármilyen javaslata van a CD-ROM-hoz, vagy bármi más észrevétele, jeleznivalója, ki vele! Az elektronikus postacímem marc@outsideshore.com, a weboldalam pedig itt található: http://www.outsideshore.com. El lehet érni engem a lap alján olvasható címen, és telefonszámon is. Ha hagysz valamit a rec.music.bluenote vagy rec.music.makers.jazz newsgroup-on, valószínűleg azt is meg fogom találni.

Az első kiadás nem tartalmazott Copyright jelzést, kizárólag az Egyesült Államok szerzői jogi törvénye, és a nemzetközi Berni Uniós Egyezmény vonatkozott rá. Ez a kiadás viszont konkrét Copyright jelzést tartalmaz. Ezen az internetcímen ingyenesen olvasható, de mivel a nyomtatott forma megjelent és megvásárolható, kérlek ne próbáld letölteni és kinyomtatni ezt a változatot! (A könyv magyar fordításának eredeti linkje a http://w3.enternet.hu/mbha/primer_hu/primer, ami a http://www.makrai.net/balazs/primer címre irányít át. A link az eredeti angol nyelvű lapon megtalálható és ellenőrizhető. a fordító)

Végül szeretnék köszönetet mondani azoknak, akik közreműködtek ebben a munkában. Solomon Douglas, Jonathan Cohen és Sue Raul átolvasták a korai vázlatokat, és sok jó javaslatot tettek, aminek a legtöbbje bekerült az első kiadásba. Jonathan hozzájárult némi anyaggal a modális zene fejezethez is. Az első kiadás megjelenése óta több ezren olvasták, sok megjegyzést is kaptam, és igyekeztem megfogadni a lehető legtöbb javaslatot. Mivel ennyi nevet nehéz lenne felsorolni, szeretném külön kiemelni közülük a következőket: Russ Evans, Jos Groot, Jason Martin Levitt, Scott Gordon, Jim Franzen, és David Geiser.



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151