A dobok

A hagyományos jazz zenében a dobos szerepe a stílusnak megfelelő stabil ritmus fenntartása - csakúgy, mint a basszusnál. A stabil szón a feszes tempót kell érteni, nem pedig azt, hogy nincs szükség a kreativitásra, és a patternek variálására. Én nem tudok itt villogtatni különféle dobtechnikákat, viszont le tudok írni néhány egyszerűbb patternt és stílust, valamint tudok adni tanácsokat más szemszögből is a dobos szerepével kapcsolatban.

Az alap 4/4-es swing ritmus két összetevőből áll: a lengőcin patternből, és a lábcin patternből. A lengő alap patternje az "1, 2 és 3, 4 és", vagy másképpen "ding ding-a ding ding-a" (magyarul ezt is szokták mondani: sí-sap-ka-sí-sap-ka, a fordító :-) ), ahol a nyolcadok swingesek. A lábcint határozottan össze kell csukni a kettőn, és a négyen. Ha egy egyszerű dobgépen a swing ritmust választod, ilyesmit fog játszani. Sok jazz számhoz ez meg is felel, különösen a közép-, vagy gyors tempós standard-ekhez, és bebop-okhoz. Lassabb számoknál, pl. balladáknál gyakran a seprővel játsszák ugyanezt a ritmust a pergődobon, a dobverős-cintányéros játék helyett. Van néhány könyv, amely segíthet más stílusokhoz is patterneket találni, egy ilyen könyv pl. az "Essential Styles For The Drummer And Bassist". De a legfontosabb stílusokat, melyeket játszanod kellhet, leírom a következőkben.

Az alap shuffle ritmus nyolcadhangokból áll a lengőcinen, és esetleg a pergőn. A kettőt, és a négyet általában nagyobb hangsúllyal játsszák. A jazz-keringő, vagyis a 3/4-es swing ritmus a lengőcinen játszott "egy, két és hár", vagy "ding ding-a ding" ritmusból áll, a lábcin pedig a kettőn csukódik. Egy másik verzió szerint a lábcin kettőn, és hármon is csukódik, vagy akár mindhárom negyeden. A pergő megszólalhat a kettő utáni felütésen, vagy az egy utánin és a hármon.

Háromféle latin jazzt feltétlenül ismerned kell: a bossa novát, a szambát, és a mambót. A latin jazz legtöbb formájának a legfontosabb eleme a "clave" (ejtsd: klév, ez egy hangszer neve is egyben), amely egy tipikus ritmikai pattern. Az alap clave két ütemes: | x - - x - - x - | - - x - x - - - |. Az afrikai-, vagy másképpen rumba clave az utolsó három helyett a három utáni felütést játssza. Ezeket a clave patterneket meg is lehet fordítani, vagyis a két ütem sorrendjét meg lehet cserélni. A clave-et általában a hagyományos dob-szetten a káván szokták ütni, de előfordul, hogy dob helyett egy másik ütőhangszeren játsszák.

A clave-et általában kiegészítik egy másik dobon, másik patternekkel. Pl. a lábdob megszólalhat az egyen és a hármon, nyolcados előkékkel, vagy a lábcint össze lehet csukni a kettőn és a négyen. Más pattern-eket is lehet alkalmazni cintányéron, vagy kolompon. Egy tipikus mambó-pattern a következő: | x - x - x x - x | x - x x - x - x |, vagy egy másik: | x - x - x x - - | x x - x - x x - |. Egy egyszerű patternnel helyettesíteni lehet a clave-et a pergő káváján, és a felső tamon: | - - x - - - x x |. A bossa novában egyenes nyolcadokat szoktak játszani a lengőcinen. A szambának duplázott tempóérzete van, a cineken - elsősorban a lábcinen - egyenes nyolcadokat hoznak, a pergő pedig a clave helyett egyszerűen beüt a négyekre.

Bizonyos szerzemények, mint pl. Lee Morgan-tól a "The Sidewinder", vagy Tony Williams-től a "Sister Cheryl", kifejezetten az adott számhoz tartozó dob patterneket használnak. A dobosok számára még nagyobb segítség meghallgatni a kérdéses számot, mielőtt megpróbálnák eljátszani, mivel a fakebook-okban ritkán van útmutatás a dobosok számára.

Egy jó dobos nem fogja ugyanazt a patternt ismételgetni végig az egész számban. Pl. lehet variálni a játékodat azzal, ha csak a negyedekre játszol, vagy elcsúsztatod az ütemet: "ding-a ding ding-a ding". Lehet játszani minden leütésre a lábcinen. És be lehet természetesen más dobokat is vonni az alap patternjátékba, pl. a tamokat. Tony Williams mesterien variálja a patternjeit ezzel a módszerrel.

A dobosok gyakran szoktak felezve játszani a téma alatt, és csak a szólóknál váltanak át az egyenes negyedekre. Az egyik legegyszerűbb mód a szám érzetének megváltoztatására, ha a cintányér patternjét átviszed egy másik tányérra, például amikor váltják egymást a szólisták, vagy a bridge alatt. A dobosok másodlagos, de fontos feladata a szám szerkezetének körvonalazása. A legtöbb számban jellemzően 4 vagy 8 ütemes periódusok vannak. A periódusok végén a dobos gyakran egy összetettebb patternt játszik, hogy átvezessen a következő periódusba. Ezt az átvezetést szokták fill-nek (kitöltés), vagy break-nek (ejtsd:brék, törés) nevezni. Egy másik taktika lehet, ha periódusonként váltogatod a ritmikát. Mint dobosnak, mindig figyelned kell a szám formájára, és tudod kell, hol vannak break-ek, különleges bevezetések, vagy lezárások, kódák. Ha szükséges, tudnod kell magadban énekelni a dallamot a szólók alatt, hogy a formát fenntartsd a szólista számára is. Ezzel segítesz neki a tájékozódásban, például amikor hallja, hogy te a bridge-hez értél. A szólista is rendszerint az eredeti forma szerint alakítja a frázisait, ezért ha te is ehhez tartod magad, segíthetsz neki ötletei kifejlesztésében. Ennek a játékmódnak Art Blakey a nagymestere.

Szólók közben a hangszeresek néha szándékos szüneteket tartanak a frázisaik között. A zongoristához, és a basszushoz hasonlóan ezt te is kihasználhatod, és egyfajta válasz-frázissal, vagy ellenritmussal töltheted ki ezeket a helyeket. A dobosok poliritmikával is kelthetnek feszültséget, vagyis több különböző ritmus egymásra játszásával, pl. háromnegyedet négynegyedre. A két ritmust megpróbálhatod egyedül is megvalósítani, vagy lehet egymás között a basszussal, egy másik kísérőhangszerrel, illetve akár a szólistával is. De - a basszus ellenpontozásához hasonlóan - neked is meg kell tartanod az egyensúlyt a ritmikai variációid megvalósításakor, mert rendetlenség és káosz lehet az eredmény, ha túl messzire mész.

A ritmikai stabilitás alapvetően fontos, mivel a többiek a dobos alapján tartják a tempót. Mindamellett fontos a ritmikai érdekesség is a dobszólamokban, a dobszólóknál pedig létfontosságú. Az ütőhangszerek viszont nem csak a ritmusról szólnak. A dobon ugyan nem lehet a hagyományos értelemben véve dallamokat, és harmóniákat játszani, de a hangzást igenis lehet variálni a különböző hangmagasságú dobokon és tányérokon való játékkal. A dobosnak is dallamosan kell gondolkoznia!



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151