Elemző zenehallgatás

Most, hogy van fogalmad róla, mit jelent jazz-t játszani, valószínűleg sokkal kritikusabb lett a füled is. Már kevésbé esel hanyatt egy egyszerű, de virtuóz játéktechnikától, és oda tudsz figyelni a dallami, harmóniai, és ritmikai tartalomra is. De azért ne aggódj, ha egy zene, amely érzelmileg hatással van rád, közelebbi vizsgálat után nem tűnik különösen bonyolultnak. Ne hagyd, hogy a zene elméleti elemzése beleszóljon az érzelmi reakcióidba! Az elméleti tudás csak egy eszköz kell legyen, hogy olyan zenéket is becsülni tudj, amit egyébként nem tudnál. Nem szabad, hogy az elmélet eltérítsen bármilyen zene élvezetétől!

Mint előadó, nagyrészt tudod már, hogy mit kell csinálnia egy jazz zenésznek. Hallgasd a nagyokat, és tanulj tőlük! Hallgasd a korai Bill Evans trió felvételeit, és figyeld a ritmusszekcióval való kölcsönhatást! Próbálj meg olyan fület "növeszteni", mint nekik volt! Hallgathatsz Thelonious Monk-ot, és elemezheted, hogyan használja a disszonanciát és a szinkópákat, aztán próbáld meg elérni magad is ezeket a hatásokat! Hallgasd John Coltrane vagy Cecil Taylor érzelmi kitöréseit, és fogalmazd át az elveidet az önkifejezés közvetlenségéről!



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151