Egyéb skála alapú felrakások

A felrakások módjainak sok más logikus útja is van még, több, mint amit itt egyenként meg tudnánk említeni. A legtöbb hasonlít egymásra abban, hogy az akkordokhoz skálákat rendelnek, és a hangokat ezekből a skálákból nyerik. Skálás megközelítéssel te magad is kialakíthatod a saját felrakási módjaidat. Pl. az adott hangra egy szekundot, és a fölé egy tercet játszva egy kicsit disszonáns, de nem túl rendetlen hangzást kaphatsz, amit a zongoristák gyakran használnak. Egy Fmaj7-szerű akkordnál ezt a formát bármelyik fekvésben játszhatjuk az ide illő F dúr, vagy F líd skálában. Mivel az F dúr skálában a Bb egy kerülendő hang lenne ebben az összefüggésben, az ember általában az F lídet választja, és így semelyik felrakás sem fog tartalmazni kerülendő hangot. Ezek alapján egy pattern így nézhetne ki: "F G B", "G A C", "A B D", "B C E", "C D F", "D E G", és "E F A", mindez az F líd skálára illeszkedik.

Ezen felrakások legtöbbje elég homályos abban az értelemben, hogy nem fejezik ki pontosan az akkordot. A 3/7 felrakáshoz, és a kvartakkordokhoz hasonlóan itt is észre fogod venni, hogy a basszusjátékos segítségével, vagy egyszerűen csak az akkordmenet összefüggésében hallgatva a skála hangjainak szinte bármilyen kombinációja elfogadható felrakást eredményez az adott akkordhoz.

Kísérletezhetsz különféle patternekkel, és különféle skálákkal, így olyan felrakásokat találhatsz, melyek különösen megtetszenek. Általában nem az a cél, hogy olyan hangokat találj, amelyek az akkordot minél jobban kifejezik. Ehelyett olyan hangokat keress, amelyek bizonyos hangzásokat hoznak a zenébe anélkül, hogy nagyon megrontanák az akkordot. Egy ponton pl. szeretnéd érezni a tiszta kvint jellegzetes tekintélyét, vagy a jól ismert b9 disszonanciáját, vagy több, egymástól szekundra lévő hang cluster-hangzását, de mindezt úgy akarod megvalósítani, hogy ne hasson véletlennek. Ha az adott skálában gondolkodsz, és a kívánt hangzást bele tudod illeszteni az adott összefüggésbe, akkor egy logikus, és megbízható utat találtál a hangzásaid megvalósítására, az akkordok megbántása nélkül.



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151