Szűkfekvés, és "drop voicing"

Egy négy hangból álló akkord megszólaltatásának legegyszerűbb módja a szűkfekvés, vagyis amikor az akkordhangokat a lehető legközelebb játsszuk egymáshoz. Például C7-re egy szűkfekvéses felrakás így nézne ki: "C E G Bb". Ezt alaphelyzetnek nevezzük, mert a C alaphang van legalul. Szűkfekvés még az "E G Bb C", amit első megfordításnak is neveznek, mert a legalsó hang átkerült legfelülre. A második megfordítás a "G Bb C E", a harmadik pedig a "Bb C E G".

A "drop voicing" (ejtsd: drop vójszing, szó szerint fordítva: ledobásos alak, sajnos nem ismerem a megfelelő magyar kifejezést... a fordító) szűkfekvésből származtatható, ha valamelyik hangot egy oktávval lejjebb dobjuk. Ha felülről a másodikat engedjük le, "drop 2 voicing"-ról beszélünk, ha felülről a harmadikat, akkor "drop 3 voicing"-ról. Alaphelyzetű C7 esetén ("C E G Bb") a drop 2 voicing így nézne ki: "G C E Bb". Felülről a második hangot, G-t lejjebb dobtuk egy oktávval. A drop 3 voicing "E C G Bb" lenne. Ezeket a drop 2 és drop 3 akkordokat nem csak alaphelyzetű akkordból alkothatjuk, hanem más megfordításból is. Zongorán a leengedett hangot általában a bal kéz játssza, így ezek szinte mindig két kezes játékot követelnek, és a keletkezett hangközök alapján gitárra tökéletesen alkalmazhatóak.

A szűkfekvés és a drop voicing jól használható dallamok megharmonizálására, főként ha szóló felállásban játszunk. Minden egyes dallamhangot meg lehet harmonizálni egy-egy különböző drop voicing-gal úgy, hogy mindig a dallamhang kerül legfelülre. A zongoristák és a gitárosok gyakran használják ezt szólóikban is. Ha egy frázis minden hangját így megharmonizáljuk, akkor azt blokkakkordos játéknak nevezzük. Red Garland, Dave Brubeck, és Wes Montgomery rendszeresen játszottak blokkakkordos szólókat.



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151