Kétharmóniás, és többrétegű akkordokA kétharmóniás akkordok úgy keletkeznek, hogy két különböző akkordot játszunk egy időben, pl. zongorán egyet bal, és egyet jobb kézzel. A két akkord közti kapcsolat fogja meghatározni az eredményezett akkord jellegét. Ezek minden esetben kétkezes, illetve öthúros akkordok, és nagyon gazdag, összetett hangzást eredményeznek az előbbiekben tárgyaltakhoz képest. A legegyszerűbb forma, amikor két hármashangzatot játszunk egymásra, pl. zongorán C dúrt ballal, D dúrt jobbal. Leírva ez D/C, ami többértelmű jelzés, mert ugyanez jelenthet egy D hármashangzatot C basszushanggal is. Nem mindig tiszta, hogy mikor kívánt a szerző kétharmóniás akkordot. Nincs is erre szabványos akkordjelzés, mert ritkán alkalmazzák lejegyzett zenében. Mindenki magának kell megkeresse a lehetőségeket a kétharmóniás akkordok alkalmazására. Ha fogjuk ezt a D/C akkordot, és a hangjait egymás mellé helyezzük, kiderül, hogy egy C líd, vagy egy C domináns líd skálát adnak. Ezért olyan akkordok helyett használhatjuk, amelyek ezekhez a skálákhoz tartoznak. Kísérletezz más hármasokkal is C dúr hármas felett, és találni fogsz néhány jól hangzó kombinációt, amelyek jól ismert skálákra illeszkednek. Sok ilyen kombináció tartalmaz hangduplázásokat, de ezeket ki lehet kerülni (lásd lejjebb). A kétharmóniások között, melyek nem tartalmaznak hangduplázást, megtalálható a Gb/C, mely a C FE szűkített skálához jó, Bb/C, ami a C mixolídhez, Dm/C a C dúrhoz vagy C mixolídhez, Ebm/C és F#m/C szintén a C FE szűkítetthez, és Bm/C a C lídhez. Ezeket a megfelelő skálákhoz tartozó akkordok felrakásaként bátran lehet alkalmazni. Észrevehetted, hogy a Db/C, Abm/C, Bbm/C és a B/C szintén nem tartalmaz duplázást, viszont érdekesen szólnak, habár nincsen rájuk illeszkedő hagyományos skála. Nem létezik szabály az alkalmazásukra. Ha majd a füled hozzászokott a sajátos árnyalatukhoz, és disszonanciájukhoz, találni fogsz lehetőségeket, ahova be lehet őket tenni. Példának nézzük meg a fentiekből az utolsót, a B/C-t. Ez jól szól a Cmaj7 akkord csereakkordjaként, főleg egy ii-V-I menet vonatkozásában, és különösen egy szám legvégén. Ha úgy tetszik, aztán fel is lehet oldani egy sima Cmaj7 akkordra. Ha egy moll hármast teszünk alulra, abból is lehet kétharmóniás akkordokat alkotni. A Bb/Cm egy C fríg skálára illeszthető, a F/Cm egy C dórra, a Fm/Cm jó a C mollra, az A/Cm megfelel egy C FE szűkített skálának, a Bb/Cm szintén C dórra jó, és a Bbm/Cm megint a C frígre használható. És megemlítendő a D/Cm akkord is, mert érdekes, blues-os hatást kelt. Említettem az előbb az akkordhang-duplázás elkerülését. Ennek egyik módja, ha az alsó hármashangzat helyett bejátsszuk az ugyanezen alaphangra épülő szeptimakkord terc+szeptim, alap+szeptim, vagy alap+terc hangjait. Az így alkotott akkordokat többrétegű akkordoknak is nevezik, angolul "upper structure" (ejtsd: ápper sztrákcsör, szó szerint fordítva: felső struktúrájú, sajnos nem ismerem a megfelelő magyar kifejezést... a fordító). Ezek mindig valamilyen domináns akkordot képviselnek. Nézzünk néhány "upper structure" akkord lehetőséget a C7-re! Dbm hármas "C Bb" felett egy C7b9b5-öt ad. D hármas egy "E Bb" felett C7#11-et ad. Eb hármas "C E" felett C7#9-et ad. F# hármas "C E" felett C7b9b5-öt ad. F#m hármas "E Bb" felett szintén C7b9b5-öt ad. Ab hármas "E Bb" felett C7#9#5-öt ad. A hármas "C Bb" felett C7b9-et ad. Sok gyakorlás szükséges ahhoz, hogy elég jól megszokd ezeket a felrakásokat ahhoz, hogy a megfelelő időpontban be is tudd őket játszani. Érdemes kiválasztani néhány számot, és előre megtervezni, hol fogod használni őket. Bőven megéri a fáradtságot, mert sokat adhatnak a harmóniai szókincsedhez gazdagságukkal, és változatosságukkal!
|
All content copyright © The Outside Shore Marc
Sabatella / marc@outsideshore.com |