Kvartakkordok

McCoy Tyner tette népszerűvé ezt a felrakást, mely a kvart hangközre épül. Leginkább a modális zenékben használják. Vegyük bármelyik skálahangot, tegyünk hozzá egy másikat egy kvarttal feljebb, és a felett kvarttal még egyet. A hangköz aszerint lesz tiszta, vagy bővített kvart, hogy a skálahang melyiket adja. Például a Cm7 kvartakkordjai: "C F Bb", "D G C", "Eb A D" (bővített kvart!), "F Bb Eb", "G C F", "A D G", és "Bb Eb A". Ez a módszer különösen jónak bizonyul moll akkordok (dór mód) esetén, illetve a sus-os és pentaton jellegű domináns akkordoknál is.

Ezek az akkordok még inkább többértelműek, mert egy három hangos kvartakkord felrakás sokféle különböző akkordot is jelenthet. Ezzel nincs is semmi gond. De ha meg akarod erősíteni a kívánt akkord/skála funkciót, megteheted többféleképp is. Például az első negyedekre játszott változatot egyel feljebb mozdítod néhány negyedig. Itt is működik a váltogatott basszus/akkord, vagy alaphang+kvint/akkord módszere is. Egy hosszú Cm7-nél az első negyedre játszhatsz "C G"-t, aztán behozhatsz néhány kvart felrakást, párhuzamosan mozgatva, amíg csak tart az akkord.

A 3/7-hez hasonlóan ez a módszer is jó lehet a zongorán a bal kéz számára, illetve a gitáron három, vagy négy húros akkordozáshoz. A kvartakkordokat is lehet két kézzel, vagy öt húron játszani, ha további kvartokat tornyozunk, illetve kvinteket, vagy oktávokat teszünk az akkordba. Pl. a Cm7-et így meg lehet szólaltatni bal kézzel "D G C"-t, jobbal "F Bb Eb"-t játszva, vagy ballal "Eb A D"-t, jobbal pedig "G C G"-t. A "Kind Of Blue" albumon a "So What" c. szám használ például kvartakkordokat, három kvarttal és egy nagyterccel. Ott egy Dm7 akkordra "E A D G B", illetve "D G C F A" hangokat játszanak.



All content copyright © The Outside Shore

Marc Sabatella / marc@outsideshore.com
P.O. Box 147151, Edgewater, CO 80214-7151