Chuan C. Chang
A zongoragyakorlás alapjai

Másolat készítése csak a szerző neve, és e szerzői jogi nyilatkozat szerepeltetésével engedélyezett!
Copyright © 2009, copy permitted if author’s name, Chuan C. Chang, and this copyright statement are included.

Az eredeti oldal címe: http://www.pianopractice.org

Fordítók: Makrai Balázs, Bíró Ákos, Nyitray Krisztina.
A magyar fordítás utolsó frissítése: 2011. máj. 26.

A magyar változat a Szerző Jogi Törvény védelme alatt áll. Minden jog fenntartva!
Bárminemű segítséget szívesen fogadunk, különösen a zongorahangolás témakörében!

lefordítatlan rész
lefordított, de frissítendő rész
lefordított, de átnézendő rész


Feleségemnek, Merrynek, és két lányunknak, Eileennek, és Sue-Lynnek

Az első fejezet anyaga azon feljegyzéseimből ered, ahogy Mme. Yvonne Combe tanította a lányainkat. A hölgy Debussy tanítványa volt, az új szerzeményeinek lejegyzésében segített, amikor a mester lejátszotta azokat a zongorán. Mme. Combe adta elő Saint Saens hihetetlen Második Zongoraversenyét, ahol maga a szerző karmesterkedett. Tanítványai szólóestjeiken minden közönséget megigéztek, különösen amikor Debussyt és Saint Saens-t játszottak. Ezt a könyvet egyszerűen meg kellett írni - Mme. Combe távozásával az ő megfizethetetlen értékű művészete is távozott volna ebből a világból.

Általános információk

Ajánlások

Rövidítések és gyakran használt kifejezések

Előszó

ELSŐ FEJEZET: ZONGORATECHNIKA

I. BEVEZETÉS

 
  1. A cél
  2. Mi az a zongoratechnika?
  3. Technika, zene, és a Mentális Játék
  4. Alap megközelítés, értelmezés, zenei gyakorlás, abszolút hallás

II. A ZONGORAGYAKORLÁS ALAPLÉPÉSEI

 
  1. A gyakorlási rutin
  2. Ujjtartások
  3. A pad magassága, és távolsága a zongorától
  4. Hozzákezdés a darabhoz: hallgatás és elemzés (Für Elise)
  5. Először a legnehezebb részeket kell gyakorolni
  6. A nehéz futamok lerövidítése: részletenkénti gyakorlás (ütemről ütemre)
  7. Egykezes gyakorlás: a technika elsajátítása
  8. A folytonossági szabály
  9. Akkord-leütés
  10. Gravitációs ejtés, akkord-gyakorlás, és ellazítás
  11. Párhuzamos sorozatok
  12. Tanulás, memorizálás és mentális játék
  13. Sebesség, a gyakorlás tempójának megválasztása
  14. Hogyan lazítsunk
  15. A gyakorlást követő fejlődés (GYKF)
  16. A lassú játék veszélyei - az ösztönös módszer kelepcéi
  17. A lassú játék fontossága
  18. Ujjrendek
  19. Pontos tempó, és a metronóm
  20. Gyenge bal kéz, az egyik kéz tanítása a másik segítségével
  21. Az állóképesség erősítése, légzés
  22. Rossz szokások: a zongorista legrosszabb ellensége
  23. A tompító (sustain) pedál
  24. A soft pedál, a kalapács beállítása, és a zongora hangzásának fizikája
  25. A kétkezes játék, és a mentális játék
    1. Beethoven: Holdfény Szonáta, 1. tétel
    2. Mozart: Török Induló, a K-331-es szonátából
    3. Chopin: Fantaisie Impromptu Op.66, gyors játék miatti leromlás (GYJL)
  26. Összefoglalás

III. VÁLOGATOTT TÉMÁK A ZONGORAGYAKORLÁSSAL KAPCSOLATBAN

 
  1. Hangszín, ritmus, legato, staccato
    1. Milyen a "jó hangszín"?
      1. Az alap billentyűleütés, pianissimo, fortissimo
      2. Hangszín: egy hang a több hanggal szemben
    2. Mi az a ritmus? (Beethoven: "Vihar", Op. 31, No. 2, "Appassionata", Op. 57)
    3. Legato, staccato
  2. Körforgás (Chopin: Fantaisie Impromptu)
  3. Trillák és tremolók
    1. Trillák
    2. Tremolók (Beethoven: Pathetique, első tétel)
  4. A kéz, az ujj, és a test mozgásai a technika érdekében
    1. Kézmozgások: borítás, kifordítás, lökés, húzás, markolás, vetés, legyintés, a csukló
    2. Játék lapos ujjtartással (LU, póktartás, piramis tartás)
    3. Testmozgások
  5. Játék gyorsan: skálák, arpeggiók és kromatikus skálák
    (Chopin: Fantaisie Impromptu, Beethoven: Holfény Szonáta, 3. tétel)
    1. Skálák: hüvelyk alul, hüvelyk felül
    2. A HF mozgás, magyarázat és videó
    3. A HF gyakorlása: sebesség, glissando mozgás
    4. Skálák: eredet, szaknyelvi elnevezések, ujjrendek
    5. Arpeggiók (Chopin: FI, cigánykerék-mozgás, ujj-szétválasztás)
    6. Lökés és húzás, Beethoven: Holfény Szonáta, 3. tétel
    7. A hüvelyk: a legsokoldalúbb ujjunk
    8. Gyors kromatikus skálák
  6. Memorizálás
    1. Miért kell memorizálni?
    2. Ki tud, mit kell, és mikor kell memorizálni?
    3. A memorizálás, és a memória karbantartása
    4. Kézmemória
    5. A memorizálási folyamat elkezdése
    6. Az emlékezet megerősítése
    7. Gyakorlás hidegen
    8. Lassú játék
    9. Mentális időzítés
    10. A hosszú tává memória megalapozása - mentális játék
      1. Zenei memória
      2. Képmemória
      3. Billentyűzet-memória - mentális játék
      4. Elméleti memória
    11. Karbantartás
    12. Kottából játszók a memorizálókkal szemben: Bach Invenciók tanulása
      1. Invenció No. 1, No. 8, és No. 13
      2. Nyugvó kezek
      3. Szimfónia No. 15
    13. Az emberi emlékezet működése; a zene = memória-algoritmus
    14. Hogyan lehetünk jó memorizálók
    15. Összegzés
  7. Gyakorlatok
    1. Bevezetés: benső, bemelegítő, és kondícionáló gyakorlatok
      1. Gyors izmok a lassúakkal szemben
    2. Párhuzamos sorozat gyakorlatok a benső technikai fejlődéshez
    3. Hogyan használjuk a párhuzamos sorozat gyakorlatokat (Beethoven: Appassionata-szonáta Op. 54, harmadik tétel)
    4. Skálák, arpeggiók, az ujjak függetlenítése, és ujj-emelő gyakorlatok
    5. (széles) Akkordok lejátszása, ujj/tenyér szétterjesztő gyakorlatok
    6. Az ugrások gyakorlása
    7. Nyújtó, és egyéb gyakorlatok
    8. Problémák a Hanon-gyakorlatokkal
    9. Gyakorlás a sebesség érdekében
      1. Gyors leütés, ellazítás
      2. Egyéb gyorsasági módszerek
      3. Gyorsasági falak
  8. Körvonalazás (Beethoven: Szonáta Op. 2 No.1, #1)
  9. A darab kipolírozása - a rontások kiküszöbölése
  10. Hideg kezek, csúszós (száraz/izzadt) ujjak, betegség, sérülések (kéztőalagút), fülsérülés (fülzúgás)
  11. Blattolás (játék kottából)
  12. A relatív és az abszolút hallás megtanulása (kottából éneklés, komponálás)
  13. A saját játékunk hang-, és videofelvétele
  14. Felkészülés az előadásokra, szólóestekre
    1. Az előadások/szólóestek előnyei és csapdái
    2. A hibátlan előadások alapjai
    3. Gyakorlás az előadásokra
    4. Zenei gyakorlás
    5. Alkalmi előadások
    6. Felkészülési rutinok előadásra
    7. A szólóest alatt
    8. A szokatlan zongora
    9. A szólóest után
  15. Az idegesség eredete és kontrollja
  16. Tanítás
    1. Tanártípusok
    2. Gyermekek tanítása, a szülők belekeveredése
    3. Memorizálás, olvasás, elmélet, mentális játék, abszolút hallás
    4. A zongoraleckék néhány eleme - előadói képességek
    5. Miért nem tudnak a legnagyobb zongoristák tanítani
  17. Pianínók, nagyzongorák, digitálisak, vásárlás és gondoskodás
    1. Nagyzongorát, pianínót, vagy digitálist?
    2. Digitális zongorák
    3. Pianínók
    4. Nagyzongorák
    5. Akusztikus zongora vásárlása
    6. Gondoskodás a zongoráról
  18. Hogyan kezdjünk zongorát tanulni: a legkisebbektől az öregekig
    1. Szükség van-e tanárra?
    2. Kezdő könyvek és szintetizátorok
    3. Kezdők: 0-tól 65 felett
  19. Az "ideális" gyakorlási rutin (Bach tanításai és 4. invenciója)
    1. A szabályok megtanulása
    2. Új darab megtanulásának rutinja
    3. "Normális" gyakorlási rutinok, és Bach tanításai
  20. Bach: a legnagyobb zeneszerző és tanár (15 Invenció, és párhuzamos sorozataik)
  21. A zongora pszichológiája
  22. A módszer összefoglalása

IV. ZENE, MATEMATIKA, ÉS KUTATÁS

 
  1. Lehet-e mindannyiunkból Mozart?
  2. A zongoragyakorlás tudományos megközelítése
    1. A tudományos módszer
    2. A tanulás alapszabályai
  3. Miért téved olyan gyakran az ösztön?
  4. Mozart formulája, Beethoven és a csoportelmélet
    1. Mozart: Kis Éji Zene, A dúr szonáta (KV331)
    2. Beethoven: 5. Szimfónia, Appassionata, Waldstein
  5. Tanulási arány kalkuláció (1000-szer gyorsabban!)
  6. Jövőbeli fejlesztési témakörök
    1. A zongorajáték nyomaték-elmélete
    2. A technika fiziológiája
    3. Agykutatás, a tudatalatti használata
    4. A zongora jövője
    5. Az oktatás jövője

V. JAZZ, FAKEBOOK-OK, ÉS IMPROVIZÁCIÓ


MÁSODIK FEJEZET: ZONGORAHANGOLÁS

 
  1. Bevezetés
  2. Kromatikus skála, és temperálás
    1. A kromatikus skála és a hangközök matematikája
    2. Temperálások, a zene, és a kvintkör
    3. Püthagoraszi hangolás, középhangú temperálás, egyenlő temperálás, és jóltemperált hangolás
  3. Hangolószerszámok
  4. Előkészületek
  5. Hozzákezdünk
    1. A hangolókulcs beillesztése és kezelése
    2. A hangolószög beállítása
    3. Tuning Unisons
    4. Sympathetic Vibrations
    5. Making that Final Infinitesimal Motion
    6. Equalizing String Tensions
    7. Rocking It in the Treble
    8. Rumblings in the Bass
    9. Harmonic Tuning
    10. What is Stretch?
    11. Precision, Precision, Precision
  6. Tuning Procedures and Temperament
    1. Tuning the Piano to the Tuning Fork
    2. Kirnberger II
    3. Egyenlő temperálás
  7. Kisebb javítások elvégzése (Voicing and Polishing the Capstans)
    1. Hammer Voicing
    2. Polishing the Capstans

Referencia

 

Referenciák

Könyv/videó ismertetők

Végső következtetés az ismertetett könyvekből
Ismertetett könyvek: Klasszikus zene
Ismertetett könyvek: Jazz, fakebook-ok, és Improvizáció
Ismertetett videók

Webhelyek, könyvek, videók

Általános témák
Ingyenes kottákat tartalmazó weblapok, egyéb hasznosságok
Zongoraoktatás (klasszikus), tanárok, iskolák
További könyvek a fentieken kívül, cím szerint
Zongoratechnológia, hangolás, alkatrészek, gyártók
Zongoragyakorlásból származó sérülés
Jazz, akkordok, elmélet, oktatás (könnyűzene)
Kották, videók, CD-k, könyvek, üzletek

A szerzőről:

1938-ban születtem Taiwanban, Japánban nőttem fel (1945-1958), 1949-ben kezdtem zongorázást tanulni, és 1958-ban költöztem az USA-ba. New Yorkban, Troy-ban fizikusi diplomát szereztem az RPI-ben, 1967-ben pedig Fizikusi PhD-t a Cornell University-n. 1998-ig analitikus kutatást végeztem (elektron-spekrtoszkópia), főként a Bell Labs-nél. E könyv megírásának története eredendően egy 1978-as eseménnyel kezdődött, amikor két lányunk közül az egyiket Mlle. Yvonne Combe zongoraórájára vittem. Nem hittem volna, hogy ez megváltoztatja az életemet, ilyen az élet során csak egyszer történik az emberrel. Néhány év tanulás után a lányaink hihetetlen sebességgel fejlődtek, amit feleségemmel a kivételes zenei tehetségüknek tudtunk be - tévesen. Az említett órán oktatónk egy kopott könyvet vett elő, melyben a darabok nehézségi sorrend szerint voltak sorbarendezve. Éppen egy új darabot kellett lányomnak kiválasztani, Mlle. Combe pedig csak annyit mondott: "válaszd, amelyiket csak szeretnéd!", lányom pedig az egész könyvet végiglapozta, hogy neki tetszőt találjon. Nem tudtam megállni, és beleszóltam: "Nem kellene a lánynak a saját nehézségi szintjénél maradnia?". Oktatónk ekkor mindent értően elmosolyodott a lányommal együtt, és azt válaszolta: "A nehézség nekünk nem probléma, ugye?". Annyira lenyűgözött ez a dolog, hogy úgy döntöttem, tanulmányozni fogom a módszerét. 15 évi kutatásomba került, mire felismertem, hogy a legtöbb tanár nem tanít gyakorlási módszereket, és további 10 évembe, hogy összegyűjtsem e könyv anyagát.

A zongorahangolást saját magam könyvekből tanultam, mivel családapa-diákként, a kutatói fizetésből és nejem bébiszitterkedéséből élve nem jutott arra pénzünk, hogy a zongora rendszeres hangolásáért szakembert fizessünk. Mivel sem nekem, sem a nejemnek nem volt abszolút hallásunk, lányaink pontos abszolút hallása csakis annak a ténynek lehet köszönhető, hogy a hangszer már a születésüktől kezdve mindig jól be volt hangolva.



Aki úgy érzi, hasznot hozott számára e könyv, és háláját adomány formájában is ki szeretné fejezni, továbbítsa azt az alábbi címre:
C. C. Chang, 16212 Turnbury Oak Dr., Odessa, FL 33556, USA. Paypal is használható.
Akik nem az angol változatot olvassák, kérem, az adományokat a fordító felé továbbítsák!

A magyar fordítás oldalletöltéseinek száma 2007. nov. 20. óta:12701